Saturday, November 16, 2019

Ziarah Makam para Nabi Ibrahim, Ishak, Yaakub, Yusuf di Kota Hebron wilayah bergolak

Seawal pagi kami telah bertolak ke sebuah wilayah bergolak Kota Hebron dan singgah di Masjid al-Haram al-Ibrahimi, masjid yang penjagaannya paling ketat di dunia. Ketika kami datang ke masjid ini, untuk masuk ke dalamnya kami harus melalui laluan sempit, berasakkan untuk pemeriksaan ketat oleh tentara Israel, melalui pintu besi dan metal detector. Masjid ini juga diawasi dengan puluhan CCTV dan tentera Israel. Kenapa begitu ketat ?




Masjid dan lokasi ini memiliki sejarah yang panjang. Di dalam masjid ini terdapat gua yang disebut sebagai gua Makhpela. Di dalam gua itu, dimakamkan Nabi Ibrahim AS dan keluarganya, mulai dari istrinya Sarah, putranya Nabi Ishaq AS dan istrinya Rifqa, cucunya Nabi Yakub AS dan istrinya Leah, serta cicitnya Nabi Yusuf AS. 

Makam Nabi ishak dan isterinya Rifqa

Di dalam masjid itu, terdapat pintu besi untuk turun ke gua yang berada di bawah masjid. Pintu besi itu ditutup dan dikunci. Pada tahun 1994 pernah terjadi peristiwa yang mengerikan. Seorang penganut Yahudi radikal dari Amerika Serikat yang bernama Baruch Goldstein menembak umat islam yang sedang solat subuh berjama'ah, sebanyak 29 jama'ah mati syahid di dalam masjid ini. Goldstein lalu dibunuh di dalam masjid itu juga oleh para jama'ah yang selamat dari pembantaian tersebut.

Sejak kejadian itu, masjid itu dijaga sangat ketat oleh tentara Israel. Mereka kemudian membagi masjid ini menjadi dua bahagian, area utama masjid tetap difungsikan sebagai masjid untuk umat Islam, sedangkan area lainnya dijadikan kuil Yahudi. Makam Nabi Ibrahim AS dan Nabi Ishaq AS berada di area masjid, sedangkan makam Nabi Yakub AS dan Nabi Yusuf AS berada di area kuil yahudi.


Makam Nabi Ibrahim as


Makam Nabi yusuf as
Alhamdulillah, kami bernasib baik. Ketika sedang lawatan, pintu kuil yahudi dibuka membolehkan saya masuk melihat sendiri makam Nabi Yusuf as.  Memandangkan kota Hebron hampir tiada jaringan internet, anak anak mudanya aktif, nampak bertenaga dan semangat. Mereka seperti siap siaga bertempur. Hari ini saya tertanya tanya, adakah Handphone merupakan sihir terbesar Dajjal dalam melemahkan manusia ?

Kami dimaklumkan terdapat rumah rakyat palestine yang telah dihalau keluar, dan ditempatkan 800 para penjenayah taiko gangter dunia, yang berdepan hukuman mati, mereka ditawarkan datang dan tinggal disini dan berkhidmat untuk israel, merakalah yang banyak membantai penduduk.

.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...